Het nieuwe collegejaar is een aantal weken geleden van start gegaan en dat betekent dat menig student vaker in de bibliotheek is te vinden om te studeren voor de naderende tentamens. Een belangrijke activiteit van het studentenbestaan is leren en kennis vergaren. In de geneeskunde volgen nieuwe wetenschappelijke inzichten, richtlijnen en onderzoeken elkaar snel op en staat het levenslang leren centraal. Soms kan het ingewikkeld zijn om de juiste studiestrategie toe te passen en kan het lastig zijn om zo effectief mogelijk te studeren. Daarom delen wij een aantal ultieme studietips, om zo het collegejaar succesvol door te komen.

1. Kies de juiste studieplek

Studeren op een plek waar jij je prettig voelt en waar je je optimaal kan concentreren is vaak de basis voor een effectieve studeersessie. Wat de juiste plek is, is voor iedereen anders. Probeer zeker verschillende plekken uit en varieer bijvoorbeeld tussen plekken zoals de bibliotheek, een koffietent en kamer om uit te vinden wat voor jou werkt.

2. Ontdek jouw ideale studietechniek

Gespreid studeren

Studenten zijn vaak geneigd om bepaalde periodes intensief te blokken en zijn hierdoor geneigd de grote hoeveelheid aan te bestuderen stof in een beperkt aantal dagen of weken te proppen. Uit onderzoek blijkt dat het veel efficiënter is om de te bestuderen stof onder te verdelen in kleinere stukken en zo uit te spreiden over een langere studeerperiode. Over het algemeen lijken relatief langere tussenpozen effectiever dan kortere en zorgen ervoor dat belangrijke concepten langer in het geheugen worden opgeslagen (1).

‘Self-explanation’

Probeer nadat je de stof hebt bestudeerd de stof (hardop) aan jezelf uit te leggen en zo eigen te maken. Studeren is namelijk een actief proces en het blijkt dat deze studiemethode ervoor kan zorgen dat de aandacht vergroot en bijdraagt aan probleem oplossend denken (2).

Flashcards

Gebruik flashcards voor onderwerpen die lastig te reproduceren zijn. Door flashcards eerst zelf te maken en vervolgens te gebruiken word je gestimuleerd om actief na te denken en zo wordt de te bestuderen stof gemakkelijker onthouden. Daarnaast zorgt deze methode ook voor afwisseling en kan zo meer variatie brengen in de studeersessie.

3. Plannen

Een goede planning is het halve werk. Door aan het begin van de week een overzicht te maken van de taken, afspraken en zelfstudie die je die week hebt, creëer je voor jezelf meer overzicht en kun je prioriteiten stellen. Een goede methode om prioriteiten mee te stellen is het gebruik maken van de prioriteitenmatrix van Eisenhower en Covey. Dit is een matrix die fungeert als hulpmiddel voor het bepalen van de urgentie van bepaalde taken. Taken kunnen worden onderverdeeld in de vlakken belangrijk-urgent, belangrijk-niet urgent, niet-belangrijk-urgent en niet-belangrijk-niet urgent. Door taken op deze manier in te delen wordt het makkelijker om je aan jouw planning te houden (3).

4. Studeer zo effectief mogelijk

Zo effectief mogelijk studeren is niet alleen zo veel en zo hard mogelijk studeren. Zorg ervoor dat je tijdens elke studiesessie genoeg pauzes neemt en niet uren achter elkaar blijft zitten. Een handige techniek hiervoor is de Pomodorotechniek, een methode voor timemanagement, ontwikkeld in de jaren 80 door Francesco Cirillo. Bij deze techniek wordt gebruik gemaakt van een kookwekker of timer, waarmee er steeds periodes van 25 minuten worden afgebakend. In deze 25 minuten werk je geconcentreerd aan een taak. Na elke 25 minuten volgt een pauze van drie minuten. Na de vierde keer mag er een langere pauze worden genomen. Deze techniek kan ervoor zorgen dat je meer gefocust blijft op je taak en gestructureerd aan het werk gaat (4).

5. Rust en beloning

Tenslotte, is rust en ontspanning ook belangrijk. Vergeet niet om juist deze momenten in te plannen. Je zult merken dat je dan meer uitgerust en gemotiveerder bent, waardoor het studeren ook fijner gaat.

Referenties

1. Vaughn KE, Dunlosky J, Rawson KA. Effects of successive relearning on recall: Does relearning override the effects of initial learning criterion? Mem Cognit. 2016 Aug;44(6):897-909. doi: 10.3758/s13421-016-0606-y. PMID: 27027887.

2. HP de tijd. Studiemethoden: deze 6 technieken werken [internet]. Available from:

3. Werk natuurlijk, minder druk – meer leven. De timemanagment matrix van Eisenhower en Covey [internet]. Available from: https://www.werknatuurlijk.nl/timemanagement-matrix-covey/

4. Huisartsen Teamwork. Pomodoro techniek: krijg meer gedaan in minder tijd. Available from: https://huisartsenteamwork.nl/pomodoro-techniek/