Om die vraag te kunnen beantwoorden zou je eigenlijk het 98 pagina’s tellende rapport zelf moeten lezen… Precies, daar heb je tussen het doorwerken van Rubin’s(1) of het puncteren van de zoveelste rollende vene helemaal geen tijd voor! Vandaar hieronder een korte uiteenzetting.

Het raamplan
Het raamplan bevat de eindtermen van de opleiding tot arts. Een eindterm is een beknopte omschrijving van kennis, inzichten en vaardigheden waarover een student aan het eind van een doorlopen curriculum minimaal zou moeten beschikken. Voor de opleiding geneeskunde worden de eindtermen opgesteld aan de hand van de competenties die een arts nodig heeft binnen de verschillende facetten van zijn beroep (CanMeds, 2005(2)). Een voorbeeld luidt: ‘De juist afgestudeerde arts beoefent de patiëntenzorg volgens de hoogst geldende medische en ethische standaarden binnen het Nederlandse en Europese juridische kader (competentiedomein: beroepsbeoefenaar).’ Eenzelfde eindterm kan dus in de praktijk een veranderlijke invulling kennen.
De organisatie die over het raamplan gaat is de NFU, de Nederlandse Federatie van Universitaire Medische Centra. Als er een raamplan moet worden geschreven stelt de NFU een werkgroep samen bestaande uit vertegenwoordigers van alle universitaire medisch centra in Nederland.

Vrije invulling
De eindtermen zijn de basis en laten invulling en verdieping over aan de faculteiten zelf. Zo kan gewicht worden gegeven aan eigen speerpunten naast de bindende opdracht om de minimale competenties die een juist afgestudeerde arts moet bezitten mee te geven aan de student. Didactische vernieuwing, inzichten en aanpak staan los van het raamplan en kunnen te allen tijde door een faculteit worden doorgevoerd. Denk aan de bachelor/master vernieuwingen aan je eigen faculteit. Naast een houvast voor universiteiten is het raamplan ook een kwaliteitsbewaker en worden opleidingen getoetst aan de hand van het raamplan bij accreditatie en visitatie.

De stand van zaken
Het huidige raamplan dateert alweer uit 2009, het 500e geboortejaar van kerkhervormer Calvijn. Passend gezien de drastische hervormingen die de opleiding geneeskunde vlak daarvoor onderging. Denk bijvoorbeeld aan de revolutionaire introductie van de bachelor/master structuur. In het algemeen zijn redenen om een raamplan te vernieuwen veranderende wetenschappelijke en/of maatschappelijke inzichten.

Omdat het raamplan uit 2009 als gedateerd wordt beschouwd bestaat het plan vanuit de NFU om hem binnenkort te herzien. Precieze details zijn helaas nog onduidelijk. Mocht jij als medisch student nou een vlijmscherpe mening hebben over welke richting het op moet met onze opleiding: laat het ons weten via e-mail of als reactie onder dit blog!

Raamplan 2009: http://www.nfu.nl/img/pdf/Raamplan_Artsopleiding_2009.pdf

1 Pathology
2 CanMeds: Frank, JR. (Ed). The CanMEDS 2005 physician competency framework. Better standards. Better physicians. Better care. Ottawa: The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada. 2005