Jaarlijks houdt het IMS een enquête om een bepaalde thema onder alle geneeskundestudenten te inventariseren. De resultaten van de enquête zullen o.a. tijdens het IMS-congres worden gepresenteerd. Dit jaar hebben wij gekozen het onderwerp ‘Professioneel worden, professioneel blijven’ met name in het kader van onprofessioneel gedrag onder studenten. Deze enquête sluit aan op een eerder onderzoek uitgevoerd door dr. Marianne Mak-Van der Vossen. Zij was huisarts, maar richt zich tegenwoordig op het opleiden van geneeskundestudenten in het VuMC, met als focus professionaliteit bij studenten. In maart verscheen ook een artikel over haar promotie in Medisch Contact.

Zij promoveerde in maart 2019, op haar onderzoek naar onprofessioneel gedrag bij geneeskundestudenten. In haar proefschrift beschrijft ze onder meer dat professioneel gedrag afhangt van het persoonlijke/interpersoonlijke level en het systeem level; als je sterk in je schoenen staat en het systeem biedt de mogelijkheid om anderen (collega’s/supervisoren) aan te spreken op hun professionaliteit, dan zijn studenten dat meer geneigd te doen. Verder bleek ook dat veel studenten wel eens een ‘fout’ begaan in het kader van professionaliteit, zoals frequent te laat komen. De kunst is dan om met elkaar te praten hierover en om achter de oorzaak te komen van het gedrag. Daarnaast is het belang de vertaalslag te maken naar verandergedrag om hiervan te leren en beter te worden, dit vereist een mate van reflectie en aanpassingsvermogen. Tot slot bemerkt zij terecht dat studenten die ‘een authentieke taak’ krijgen in de praktijk, een hogere mate van professionaliteit vertonen. Authentieke taken zijn alle taken die van waarde zijn voor de patiëntenzorg (wat zou je als student kunnen toevoegen met je taak als schakel in de zorg?).

Middels deze enquête bouwen wij voort op het onderzoek van dr. Mak-van der Vossen. Wij leggen de focus op het persoonlijke, interpersoonlijk en systeem level. Een belangrijk aspect van dit onderzoek is de context; de tegenstrijdigheid tussen ‘het onderwezen’ en ‘de praktijk’ in kaart te brengen. Wij proberen hiermee dan de volgende centrale vraag te beantwoorden: wat hebben studenten (organisatorisch) nodig om te bereiken dat je elkaar wel durft aan te spreken op professionaliteit en ervan kunt leren?

Vul nu de enquête in via: http://bit.ly/imsenquete2019