Het IMS vindt het belangrijk dat de vertegenwoordigers van de medische faculteiten een duidelijk overzicht hebben wat betreft hun rechten en plichten als vertegenwoordiger. Daarom is er de afgelopen tijd achter de schermen hard gewerkt aan het opstellen van een overzicht met daarin de grote lijnen van de opbouw en wet- en regelgeving van de bestuurs- en medezeggenschapsorganen in het hoger onderwijs. Deze informatie dient als naslagwerk. In dit bestand is beschreven hoe de opbouw van bestuurlijke organen in elkaar zit. Daarnaast wordt beschreven wat medezeggenschap is, en wat de rechten en plichten van verschillende functies binnen de medezeggenschap zijn. Dit overzicht is gebaseerd op de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW). Deze wet is een kaderwet. In de wet worden kaders geschetst waardoor de universiteit invulling aan kan worden gegeven. Je vindt het overzicht hier.

Dit overzicht is niet compleet en heeft als doel om een eerste overzicht te krijgen van de medezeggenschap in het hoger onderwijs. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Hiervoor verwijzen wij naar Hoofdstuk 9 van de WHW.