Interfacultaire Dag

Op vrijdag 9 april heeft de Interfacultaire Dag plaatsgevonden. Nu helaas de fysieke contacten met de assessoren en studieverenigingen niet mogelijk zijn en het contact voornamelijk bestaat uit de vertegenwoordigersvergaderingen, was er voor het eerst in ons bestuursjaar een digitaal uitstapje naar een faculteit die bij ieder van ons onbekend terrein was. De S.V. Paradoks had samen met ons een dag georganiseerd waarin er uitleg werd gegeven over de studie Klinische Technologie in aan de Technische Universiteit Twente.

‘s Ochtends werd de dag afgetrapt met een illustratief praatje over het beroep, de opleiding en de kwaliteiten van een Technisch Geneeskundige. Hierbij kwam duidelijk naar voren dat de huidige technologie zo complex wordt dat er mensen opgeleid moeten worden die een brug kunnen slaan tussen de harde bèta-materie en de praktijk van de Geneeskunde. Verder viel op dat het curriculum erg breed is opgebouwd en dat het veel overeenkomsten heeft met de vakken die wij als Geneeskundestudenten onderricht krijgen. Verder werd een van de klassieke thema’s – de medezeggenschap – behandeld van een interfacultaire dag en een van de kernonderwerpen waar het IMS mee te maken heeft.

Na een korte onderbreking van het programma voor de lunch werd de middag afgetrapt met een digitale rondleiding door het gebouw van Klinische Technologie. Hierbij was maar een teleurstelling te bemerken bij alle participanten namelijk dat de rondleiding digitaal was aangezien ieder van ons jaloers keek naar alle faciliteiten. Om te beginnen waren er twee simulatie IC-bedden waar scenario’s nagebootst konden worden. Verder waren er twee MRI’s die onder andere gebruikt konden worden om de anatomie van een gewricht te leren en vervolgens te beredeneren waarom het werkt zoals het gewricht werkt. En alsof dat nog niet genoeg was waren er ook twee operatiekamers (waarvan één hybride) en verschillende machines om bijvoorbeeld laparoscopische vaardigheden te treden. Kortom een speeltuin van apparatuur waar menig Geneeskundestudent jaloers naar kijkt.

De interfacultaire dag werd interactief afgesloten met simulatiepatiënten mee deden in een consult waarin de verschillende tussen de opleiding aanbod kwamen. Waar de Geneeskunde-opleiding zich als kern richt op het uitvragen van de klacht, is de anamnese bij Klinische Technologie veel meer gefocust op het uitnodigen van patiënten voor meedoen in klinische onderzoeken.

Na deze leerzame ervaring en vooral leuke dag bij het kijken in andermans keuken, hadden wij met alle vertegenwoordigers van de faculteiten en de gastaanwezigen van Klinische Technologie onze derde vertegenwoordigersvergadering van het jaar gehouden.